tiistai 30. joulukuuta 2014

Conquering the world!: Puerto Rico - Arecibo

Hyviä välipäiviä kaikille! Kotiuduin vihdoin perjantai-illan ulkoilureissulta ja eiköhän olisi aika jo päästää seuraava postaus tuutista ulos. Uuh, Puerto Rico! <3 (VAROITUS! Voi aiheuttaa matkakuumetta)

Olin koulumatkalla Karibian Puerto Ricossa tässä vähän aikaa sitten. Ajattelin jakaa matkasta kerrottavat asiat kahteen postaukseen. Vietimme nimittäin puolet matkasta Arecibossa ja puolet pääkaupungissa San Juanissa.

Lensimme Lontoon ja New Yorkin kautta San Juaniin ja jatkoimme sieltä pari tuntia vielä bussilla. Yhteensä matkustamista kertyi noin 24h ja lentämistä 15h. Lentokentän ovesta ulos astuessa tulvahti vastaan kuuman kostea henkäys kuin olisi mennyt eläintarhan trooppisten eläinten taloon. Bussissa Arecibon observatoriolle näimme maisemana vain pimeitä kumpareita ja aamulla eräs poika herättikin meidät huutaen että 'katsokaa ulos!!' Ja maisema todella yllätti.

Ihan älyttömän upeaa!! Huono puoli tossa paratiisissa oli se että puhelimien piti olla koko ajan lentotilassa, jottei tutkimus häiriintyisi. Vieroitusoireet iskivät nopeaan :D Silti oli kyllä mukavaakin kun ihmiset olivat aidosti yhdessä eikä räplänneet koko ajan kännyköitään. Onneksi pojat löysivät jonkun tiedemiehen koneen, että pääsi edes vähän yhteyteen ulkomaailman kanssa.

Tämä oli siis matkamme päätarkoitus, mutta jos totta puhutaan, en ole vieläkään varma, mikä se on :'D. Tutkimme tuolla joka tapauksessa ionosfääriä ja auringon aktiivisuutta lähettämällä elektroneja. Tutkimus maksoi 30 000€/h ja meillä meni ainakin kaksi tuntia... Järkyttävää koska kukaan ei kuitenkaan tajunnut mitään. Istuimme paljon luennoilla, mutta sielläkin oli sitten parempaa tekemistä kun bondattiin paikallisten työntekijöiden kanssa ;) Kuvitelkaa millainen kuumuus kun tuolla oli varmasti joka päivä 28-32'c ja tuo mäkinen maasto... Jouduttiin kävelemään luennoille aina ihan hirvittävä mäki.

Nämä kuvathan ovat kuin suoraan taustakuvista! Päästiin katsastamaan sitten Arecibon rannatkin. Vesi oli ihan sairaan lämmintä ja tuuli piti hirveän kuumuuden ja hyttyset poissa.
Aivan täydellistä!!

Ennen matkaa mua pelotti tosi paljon sellainen asia kuin eläimet. Ihan turhaan. Hämähäkit olivat samankokoisia kuin Suomessa. Ampiaisetkin olivat paljon mukavammin poissa tieltä, eivät sillä tavalla örveltäneet päin niinkuin täällä. Salamantereita ja jättikokoisia kotiloita näkyi paljon. Lisäksi onnistuimme näkemään coqui-sammakon, joka öisin pitää ääntä joka kuulostaa coqui:ltä :D En olisi arvannut äänen pitäjää sammakoksi.

Parhaita muistoja oli ehkä se kun katselimme illalla tähtitaivasta. Tuolla oli niin pimeää, että kaikki tähdet erottuivat selkeästi. Onnistuimme sattumalta näkemään myös muutamia tähdenlentoja, ja yksi niistä oli upein näkemäni. Työntekijöiden kanssa pelasimme korista, ja omassa porukassa vietimme aikaa poolilla aina kun pystyi.

Täytyy kyllä sanoa, että sydämeni jäi Areciboon. Tuskin tuonne enää palaa, ja vaikka palaisikin, tuo oli silti ainutlaatuinen kokemus ystävien kanssa <3 En kadu tippaakaan, että lähdin. Ja muita neuvoisin myös tarttumaan aina tällaisiin tilaisuuksiin! Onpahan jotakin muisteltavaa sitten vanhana.

Luv,
Johanna xx

Sandman :'D To be continued...